ALLAH menguji kita...

"Sesungguhnya Kami telah jadikan apa yang ada di muka bumi sebagai perhiasan baginya, kerana Kami hendak menguji mereka, siapakah di antaranya yang lebih baik amalnya."


Assalamualaikum...


kita tidak dapat lari dari sentuhan ujian...dimana2 sahaja pasti akan ada satu keadaan dimana kita merasa sedih, marah, diam, tekanan, dsb.. itulah mehnah yang ALLAH berikan kepada kita samada kita bersabar diatas ujian2 kecil ini atau sebaliknya... cuba kita bayangkan pada zaman Rasulullah SAW, begitu besar ujian dan pengorbanan yang baginda hadapi bersama-sama para sahabat dalam menongkah ujian dan mehnah yang hebat dariNya... bagaimana pula kita???

diri ini pun merintih dan menangis kerana tidak dapat bertahan dengan ujianNya yang kecil berbanding dengan apa yang telah dihadapi oleh para mujahid/ mujahidah disana... mereka begitu tabah dan sabar menghadapi ujian ALLAH. tetapi hati ini cenderung kearah bersendirian...muhasabah seketika dengan amalan dan dosa2 yang telah dilakukan...ujian berjauhan dari keluarga dan rindu... ukhuwah persahabatan yang makin suram... dek kekurangan dan kelemahan diri ini...Namun, bukan semudah itu untuk menyerah kalah...diri ini bukan begitu...diri ini tidak lemah...diri ini yakin dapat bangkit semula...kerana yakin Allah sentiasa bersama.

gembira mendapat 1 mesej dari sahabat kesayangan:

"memulakan langkah memang perit...bertatih dan bangun semula...kadang2 tanpa tangan menghulur bantuan terasa diri ini kembara sendirian... mimpikan Syurga idaman sedangkan diri tidak tahan dengan ujian...kerdilnya diri bila menghitung keringat yang gugur...titisan air mata kecewa...rupanya masih sedikit cinta dan kasih ini dipadu...mekar dalam jambangan setia perjuangan Islam..."

SABAR, YAKIN dan TAWAKAL...itulah yang terbaik...jika kita adalah orang2 yang beriman...Dan ketahuilah

…ALLAH mencintai orang-orang yang sabar.” (Al Imran : 146)

Bersabarlah dengan sebenar-benar keimanan, insyaAllah, ALLAH SWT membalas dengan janji manisNya diakhirat kelak. ALLAH SWT berfirman :

“Mereka itulah orang yang dibalasi dengan martabat yang tinggi (dalam syurga) karena kesabaran mereka dan mereka disambut dengan penghormatan dan ucapan selamat di dalamnya." (Al Furqaan: 75)


Mari berCinta dengan ALLAH...^_^

3 nasihat:

pensilkayu said...

semoga aku sentiasa maampu bersabar dengan ape jua cabaran....

Norafizah A. said...

insyaAllah...

sayaBerd said...

moga kita sme2 ingt mngingati..

Post a Comment


up