Penyakit Wahn


Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...

Alhamdulillah, dipanjatkan kesyukuran ke hadrat Allah swt kerana dengan taufiq dan hidayahNya telah mengizinkan penulis menukil perkongsian di halaman ini. Selawat dan salam ke atas junjungan besar buat qudwah hasanah kita, Nabi Muhammad saw.

Penyakit Wahn. Sabda Rasulullah

Nyaris orang-orang kafir menyerbu dan membinasakan kalian, seperti halnya orang-orang yang menyerbu makanan di atas piring.” Seseorang berkata, “Apakah karena sedikitnya kami waktu itu?” Beliau bersabda, “Bahkan kalian waktu itu banyak sekali, tetapi kamu seperti buih di atas air. Dan Allah mencabut rasa takut musuh-musuhmu terhadap kalian serta menjangkitkan di dalam hatimu penyakit wahn.” Seseorang bertanya, “Apakah wahn itu?” Beliau menjawab, “Cinta dunia dan takut mati.” (HR. Ahmad, Al-Baihaqi, Abu Dawud No. 3745)

apa yang ingin penulis higlightkan disini adalah " حب الدنيا وكراهية الموت" bermaksud " cinta pada dunia, takut akan mati". sebahagian umat pada zaman ini semakin hari semakin hebat. hebat apa? hebat tu hah, buang bayi kat tempat sampah, sehinggakan sanggup membiarkan bayi tersebut menjadi santapan si anjing-anjing liar dan serangga. dimanakah tanggungjawab kita sebagai ibu? dimanakah tanggungjawab kita sebagai bapa? muhasabah kembali. banyak lagi masalah-masalah yang telah berlaku dimana menggambarkan kita kini sudah meniti akhir zaman. si perempuan kini sudah tidak segan silu mempamerkan auratnya kepada si jejaka yang bukan berhak ke atasnya. si pemerintah kini tidak lagi mengikuti syariatnya. musibah alam kerap kali berlaku. adakah semua hint2 yang Allah tunjukkan ini masih lagi tidak menyedarkan kita? ataupun kita sengaja buat2 tidak tahu? tepuk dada tanya iman.


umat Islam diibaratkan seperti buih di atas air. bagaimana sifat buih itu? mudah pecah bukan? benteng iman seseorang mudah pecah jika kita tidak mentarbiyah hati. hati adalah raja, jika mengikut kata hati beserta nafsu, maka pendapat iman tidak lagi dipandang. tetapi jika mengikut kata hati beserta iman, insyaAllah setiap jalan yang dilalui menjadi tenang. kerana jalan yang dilalui adalah jalan yang mendapat redhaNya...


penulis suka dengan 1 perkongsian murobbiyah penulis ^___^ . murobbiyah bercerita secara santai mengenai satu kisah ketika dahulu.


"orang kafir ni gerun melihat kekuatan orang Islam dan orang kafir ni cuba mencari 'formula' kekuatan orang Islam. pada suatu hari setiap pagi, orang Islam ni akan pergi bersugi. maka orang kafir ni pergi mengintip. orang kafir ni terkejut dan menyangka punca kekuatan orang Islam ni sebab makan kayu..."


penulis tergelak tak henti2 termasuk la sahabat halaqah penulis, cik hanim...memang kelakar...ish3...(astaghfirullahalaziim...) ok. stop.


sahabat sohabiah yang diredhai Allah, muhasabah dan islahkan diri. Janganlah kita menjadi hamba dari nafsu kita sendiri dan terus melayani nafsu sebagai tuannya. Dan nafsunya begitu cinta terhadap kehidupan duniawi. Nauzubillah...

Wallahua'alam.

Mohon perlindungan dari-Nya. Amiin.

1 nasihat:

musafir kehidupan said...

Syukran atas perkongsian. Teruskan menulis ya ukhti. InsyaAllah ada manfaatnya...

Post a Comment


up