~Mahar Hafazan AL-QURAN~

Mood: ok
Jam: 00:12
Tempat: rumahku syurgaku


Assalamualaikum wbt...


ana tertarik dengan isi2 kandungan dalam satu buku ne...bak kata sahabat ana, buku ilmiah...^_^ agak menarik cara penulisan Ustaz Mohammad Nidzam Abd. Kadir, tidak terlalu formal bahkan ade unsur jenaka tp betul...emmm..agak2ny pembaca2 semua dah bole agak buku ne pasal ape kan...

ok lah, mahar hafazan...agak jarang kita dengar kat negara kita ne...yang selalu kita dengar, mahar dengan wang, cincin, senaskhah AL-QURAN dsb... ana tertarik dengan mahar y baru ana sebut ne...ana berimpian juga untuk bermahar mcm ne, tp ana ne mcm xlayak plak...byk lg kekurangan pada diri ne...

baeklah..ada 1 hadis nabi drpd Sahl bin Saad r.a. : menceritakan bahawa pd satu ketika seorang perempuan datang berjumpa Rasulullah s.a.w. seraya berkata, Wahai Rasulullah, Aku datang untuk menyerahkan diriku kepadamu." Apabila perempuan itu mendapati Rasulullah s.a.w. diam tanpa memberi keputusan, perempuan itu segera duduk. Lalu, bangunlah seorang sahabat dan berkata, "Wahai Rasulullah, sekiranya kamu tidak ingin mengahwininya, kahwinkanlah aku dengannya."

Rasulullah s.a.w. segera bertanya, " Adakah engkau memiliki sesuatu y boleh dijadikan mas kahwin?" Sahabat menjawab, "Tidak ada." Baginda bersabda, " Pulanglah menemui keluargamu mencari sesuatu y boleh dijadikan mas kahwin." Lantas sahabat tersebut pulang, kemudian beliau kembali menemui Rasulullah s.a.w. dan berkata, "Demi Allah, aku tidak menjumpai apa2 pun y boleh dijadikan mas kahwin." Maka Rasulullah s.a.w. berkata lg, "Carilah walaupun sebentuk cincin besi." Lalu sahabat tersebut pulang dan datang kembali serta berkata, " Wahai Rasulullah, demi Allah aku tidak menjumpai apa2 walaupun sebentuk cincin besi, ttp aku hny memiliki kainku ini." Iaitu kain y hny boleh mentupi bhgian bwh bdnnya.

Rasulullah s.a.w. berkata, "Apa y engkau boleh buat dengan kain engkau itu, sekiranya engkau memakai kain itu. Perempuan tersebut tidak dapat memakainya walaupun sedikit. Kalau dia pakai juga kain tu, engkau tidak mempunyai apa2 untuk dipakai." Sahabat itu duduk sehinggalah sekian lama kemudian bangun. Rasulullah s.a.w. memandang kepadanya seterusnya dia beredar dr situ. Setelah itu Rasulullah s.a.w. memerintahkan supaya dia dipanggil. Apabila sahabat tersebut sampai, Rasulullah s.a.w. bertanya, "Apakah y engkau miliki daripada Al-Quran?" Sahabat tersebut menjawab, "Aku hafaz surah itu dan surah ini." Sahabat berkenaan menghitung surah y dihafaz. Rasulullah s.a.w. bersabda lg, "Adakah engkau membacanya secara hafalan?" Sahabat tersebut menjawab, "Ya." Rasulullah bersabda, " Pergilah, engkau telah memilikinya bermas kahwinkan ayat atau surah Al-Quran y engkau hafaz."

Alangkah bertuahnya kaum hawa jika sang adam memilikimu dengan mahar y mulia ini...ttp y penting, ana tertarik dengan kata2 sahabt ana, "xnak lah couple2, nak dapat suami soleh, tp kena men'solehah'kan diri dlu, brulah".... emm, agk2, mcm tu lah kata2 dia td...^_^...renung2kan...


Mari berCinta dengan ALLAH...^_^


0 nasihat:

Post a Comment


up